Image
גָבּוֹר פֶּטֶרדי (Peterdi Gábor) עם הוריו, אָנדוֹר פֶּטֶרדי (Peterdi Andor) וזֶ'ני וָרנָאִי ,(Várnai Zseni) 1918; אוסף פרטי

גַבּוֹר פֶּטֶרדי

גַבּוֹר פֶּטֶרדי (Peterdi Gábor) (פֶּשטאוּיהֶי, 17 בספטמבר 1915 – רוֹוייטוֹן, 13 באוגוסט 2001)
גַבּוֹר פֶּטֶרדי נולד בסביבה ספרותית: אביו, אַנדוֹר פֶּטֶרדי ,(Peterdi Andor) היה משורר ועיתונאי בעל שם. אמו, זֶ'ני וָרנָאִי ,(Várnai Zseni) הייתה משוררת מוכרת.


מילדותו התעניין ברישום וציור. מאוחר יותר ניסה את כוחו גם בכתיבה ופרסם שירים ומאמרים בעיתון. כשהיה בן ארבע-עשרה הציג את תמונותיו בתערוכה: זֶ'ני וָרנָאִי ערכה ערב שירה בפּוֹז'וֹני (Pozsony) בהזמנת ,Munkásakadémia ובהזדמנות זו נפתחה התערוכה הראשונה של בנה גַבּוֹר וזכתה להצלחה. בשנה שלאחר מכן הציג במוזיאון ,Ernst ואף שסגנונו לא היה מגובש, עבודותיו העידו על כישרון יוצא דופן.


יֶנֶה בָּלינט (Bálint Jenő)"אני מצייר שנה ושלושה חודשים...", 1930
"שרירי, גבוה כמו צפצפה, רציני, נבון. בשל. אמן בעל מודעות עצמית, לא ילד פלא. הוא בן חמש-עשרה, והמשחק, המחשבה, האהבה שלו הם הצבע, הבד, התמונה [...] הכול פשוט, מהודק. ראיית צורה נטורליסטית, צבעוניות מסוגננת. מעורר פליאה. כל ציור בטכניקה אחרת, אבל כל ציור – הוא. אפשר לומר על גַבּוֹר פֶּטֶרדי שתוכן תמונותיו מוליד טכניקות חדשות ושונות, לפעמים כמו יהלום מלוטש: צבעים מרוכזים מרהיבים בשבירת האור, ניצוצות חוזרים וצובעים את התמונה בספקטרום מלהיב. במקומות אחרים, שבהם הוא מטפל בצבע שמן כאילו היה פסטל, הרמוניות שיריות מרככות את נפשך בלי שהרכות הזאת תידרדר לרגשנות חלושה."


פֶּטֶרדי למד זמן מה אצל אישטוָן סֶניִי (Szőnyi István) במכללה לאמנויות; ב-1930 הוא נסע לרומא ונרשם ל - Accademia de Bella Arte. ב-1932 הוא עבר לפריז והמשיך ללמוד באקדמיה הסקנדינבית, ב - Julian וב - Académie de la Grande Chaumière. בהתחלה הוא הכיר בעיקר אמנים מהונגריה. פֶּטֶרדי האתלטי והגבוה, שכונה ,"Monsieur Gros" וידידו אנטוֹן פּרינֶר ,(Anton Prinner) הפַּסל השברירי הקטן, המבוגר ממנו בהרבה, שכונה ,"Mafu" היו דמויות מוכרות במונפַּרנָס בשנות השלושים. הסטודיו שלהם היה באותו בית ברחוב פֶּרנֶטי, והם חלקו מטבח והחזיקו בדעות דומות על אמנות. פֶּטֶרדי התיידד מאוד גם עם אַרפָּד סֶנֶש ,(Szenes Árpád) ויֶירָה דָה סילבה ,(Vieira da Silva) לָיוֹש טיהָניִי (Tihanyi Lajos) וז'יגמוֹנד קוֹלוֹז'וָרי (Kolozsváry Zsigmond) ואשתו אאוּרֵליָה וָאל (Wahl Aurélia).


בהמלצתו של אַרפָּד סֶנֶש התקבל פֶּטֶרדי לסטודיו של הגרפיקאי האנגלי סטנלי ויליאם הייטֶר (Stanley William Hayter). במחצית השנייה של שנות השלושים הוא יצר סדרה אקספרסיוניסטית כנה ואכזרית, ייאוש; באותו זמן נוצרו, בהשפעת האמנים האחרים שעבדו בסטודיו, שבע-עשרה היצירות הסוריאליסטיות שלו, שכללו כמה פריטים מן הסדרה התרנגול הרצחן.


ב-1936 יצר פֶּטֶרדי קשר עם ז'אן בּוּשֶה ,(Jeanne Bucher) בעלת גלריה חדת-עין; ב-1938 הציג אצלה את תערוכת היחיד הראשונה שלו. שנה מאוחר יותר היא הוציאה לאור את Black Bull, האלבום המיוחד והנדיר, שאין להשיגו היום, של תחריטי הנחושת שלו.


בניגוד לרבים אחרים, פֶּטֶרדי הבין מוקדם איזו סכנה מאיימת על אירופה. שלושה ימים לפני פרוץ המלחמה, באוגוסט 1939, הוא הגיע לניו יורק. כעבור חודשיים הוצגו ציורי השמן, האקוורלים והתחריטים שהביא עמו, לצד יצירותיו של מאטה ,(Matta) בגלריה Julien Levy שהציגה בעיקר סוריאליסטים.


אחרי שתי תערוכות יחיד נוספות התנדב פֶּטֶרדי לצבא האמריקאי וחזר לאירופה כחייל. מה שראה לנגד עיניו בשחרור ברגן בלזן ודכאו האפיל על חוויותיו המזעזעות במלחמה המזוינת. התמונות שצייר בגרמניה ב-1945 (טבע דומם בגרמניה, שבהן רישומי ידיים ורגליים גרומות), הסדרה אפוקליפסה משנות החמישים והציור מת חולם מ-1962 היו עיבוד של הזיכרונות שליוו אותו עד סוף ימיו, וגם אזהרה. במסגרת שירותו באירופה הוא החזיר לבודפשט כמה פושעי מלחמה, בהם שָרי פֶדָק (Fedák Sári); ב-1945 חזר לארצות הברית, וגם לעבודתו האמנותית.


בצד עבודתו היוצרת היה פֶּטֶרדי למנהל הסטודיו לגרפיקה ב- ,Brooklyn Museum Art School לימד בהאנטֶר קוֹלֶג' ובאוניברסיטת יֶיל ופרסם מדריך לטכניקת התחריט. יצירותיו שמורות בגלריות ובאוספי אמנות בשיקגו, וושינגטון, ניו יורק, פירנצה, לונדון, דיסלדורף ובודפשט.

יוליה צֶ'רבָּה
תרגמה מהונגרית מרתה רמון